nová registrace 
BIM DAY 2012

projekty

Mrakodrap podle scénáře

[16.1.2006] Vertikální město, nové společnosti, nové struktury pro nové společnosti..., toto všechno nás vybízí k tomu, abychom se zamysleli nad současnými městy, současnými strukturami a nad současnou společností. Dosud bylo město se svými ulicemi a náměstími vždy koláží mnoha vertikálních i horizontálních vrstev. Město bylo také vždy hustou sítí sociálních a ekonomických vazeb. Věříme, že s nástupem nových technologií se tyto vazby změní. Přesunou se ohniska a změní se měřítka hodnocení měst, ale zdá se, že tato změna nebude zase tak zásadní. Staré vazby zůstanou a přibudou nové. Města, jak je známe, se stanou ještě komplexnějšími a stejně tak i města nová, vertikální.

Tento návrh vznikl pro architektonickou soutěž Město mrakodrapů (City of Skyscrapers), vyhlášenou v rámci Bienále architektury ve slovinské Ljublani v říjnu 2005.

Vertikální město, pokud chce být městem, by mělo otočit tradiční schéma horizontálních vrstev směrem vzhůru, kde vertikální střed (jádro) získá stejnou důležitost, jakou má dnes ulice, a vrstva na obvodu bude nabízet stejné pohodlí, jaké zasluhují dnešní obytné čtvrti. Struktura vertikálního města, jako i města horizontálního se neobejde bez volnosti a různorodosti, která je vlastní všem živým systémům. Projekt i samotná konstrukce nemohou nikdy ustat. S tím, jak se mění okolí i vnitřní život vertikálního města, musí se měnit i jeho tvar a podoba. Vertikální město se musí vyvíjet stejně tak, jako se musí vyvíjet město horizontální. Nenabízíme proto pouze jediné řešení ale rovnou celý scénář, podle kterého by mohlo být vertikální město generováno, stavěno a měněno. Tvar budovy, města, je vypočítán na základě tohoto scénáře a roste a mění se jako strom, kterému přirůstají letokruhy. Vertikální město, pokud chce žít, musí umět reagovat na vnější i vnitřní vlivy, musí se umět měnit. Změna je pravidlo.

Jelikož je hodnota kontextu v tomto případě zanedbatelná, navrhujeme flexibilní parametrickou strukturu, která roste zevnitř ven a přizpůsobuje se požadavkům daných funkcí a kvalitou vnitřního prostoru. Flexibilita a jakoby živé chování jsou řízeny algoritmem Hry života, což je jednoduchý buněčný automat.

V našem návrhu vycházíme z několika map, které slouží jako zdroj informace a komunikace s programem. Tyto mapy by v případě konkrétního místa a zadání představovaly data z okolí, jako například prostorovou konfiguraci nejbližších budov nebo sluneční záření. Tyto mapy jsou měněny Hrou života a v konečném výsledku jde o kompromis mezi tlakem okolí a vnitřním tlakem funkcí vertikálního města. Obraz města je promítnut na náš mrakodrap a ten se promítá díky svému tvaru zpátky do města.


autoři projektu: Jaroslav Hulín a Stefan Krakhofer
název stavby Mrakodrap podle scénáře
místo stavby City of Skyscrapers Competition, Ljublana, Slovinsko
Jaroslav Hulín
 

 
projekty
O projektu dA |  Tým dA |  Sponzoring |  Kontakt |  Facebook |  Newsletter |  RSS | mapa stránek | © 2007